بهینه‌سازی مصرف پمپ‌ها

بهینه‌سازی مصرف پمپ‌ها

بهینه‌سازی مصرف پمپ‌ها

پمپ‌ها در سیستم‌های تاسیسات ساختمان استفاده می‌شوند و از آن‌ها عمدتا به عنوان وسیله‌ای برای گردش آب، انتقال حرارت بین چیلرها، بویلرها، واحد‌های تصفیه هوا و دیگر مبدل‌های حرارتی استفاده می شود. انتخاب صحیح یک پمپ و موتور درایو آن برای بهره‌وری انرژی اهمیت دارد. در قراردادهای تعمیر و نگهداری قید شده است که جایگزینی پمپ‌ها اغلب باید به نحوی مشابه به منظور تسریع دوباره تکرار یک عملکرد مهم صورت گیرد. در هنگام جایگزینی پمپ‌ها به خصوص پمپ‌های بزرگ، مهم است که بهره‌وری انرژی در نظر گرفته شود.

پمپ‌ها به غیر از تاثیر بر مصرف انرژی، در صورت نشتی؛ بر مصرف آب نیز تاثیر می‌گذارند. بازرسی‌های منظم جهت اطمینان از رفع نشتی آب همواره باید صورت گیرد.

مصرف انرژی پمپ‌ها

پمپ‌ها در مقابل عوامل بازدارنده سیستم که شامل لوله، مبدل‌های حرارتی، دریچه‌ها، سینرها و دیگر اجزا است، برای ایجاد جریان آب انرژی مصرف می‌کنند. کارایی یک پمپ بستگی به نوع و ویژگی‌های طراحی شده توسط سازنده آن دارد. در تاسیسات ساختمان اغلب از پمپ‌های سانتریفیوژ استفاده می‌شود. برای کاهش مصرف انرژی پمپ، باید جریان آب و افت فشار در سیستم (مقاومت در برابر جریان آب) به حداقل برسد. همچنین کارایی یک پمپ بستگی به کارایی موتور و کارایی سیستم درایو (که در آن تسمه‌ها و قرقره‌ها استفاده می شود) آن دارد.

رابطه بین مصرف انرژی یک پمپ، میزان جریان آب و فشار:

P = (V x ΔP)/n

P = قدرت (وات).

V = حجم جریان آب (m³ / s).

ΔP = افت فشار کلی پمپ (استاتیک داینامیک) (Pa).

n = [راندمان پمپ x راندمان موتور x راندمان درایو (تسمه و قرقره) x راندمان VFD].

نگهداری و بهره‌برداری پمپ‌ها

مسائل زیر برای بهره‌وری تعمیر و نگهداری و عملکرد پمپ‌ها مهم هستند:

  • به طور مرتب نشت آب را بررسی کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که تمامی پمپ‌ها زمانی که در مدار خود عملکردی ندارند، به طور خودکار خاموش می‌شوند.
  • به طور مرتب استرینرها را بررسی کنید و در صورت لزوم برای رفع انسداد، آن‌ها را پاک کنید.
  • نصب فشار سنج و دریچه‌های فلاشینگ برای استرینرها مفید خواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنید که کاهش جریان آب در دریچه‌های تعادل یا دریچه‌های ایزوله در مدار شاخص (مداری که دارای بالاترین افت فشار است) وجود ندارد. برای سیستم‌های پمپاژ حجم ثابت، صرفه‌جویی در انرژی با باز کردن دریچه‌های مدار شاخص و یا جایگزینی یک ایمپلر (impellor) کوچک‌تر، تمیز کردن و یا نصب VSD به دست می آید.
  • اگر آب سرد یا مدار آب گرم سیستم گرمایش توسط سه دریچه ورودی کار کنند (به عنوان مثال مدارهای سیستم‌های حجم ثابت)، امکان خاموش شدن مدار بای‌پس در هر دریچه و عملکرد آن‌ها با دو دریچه ورودی را بررسی کنید، در نتیجه ایجاد این تغییرات مدار به یک سیستم حجم متغیر تبدیل می‌شود. اگر سرعت پمپ از طریق یک VSD مدولاسیون شود تا فشار استاتیکی طراحی شده را حفظ کند، در نتیجه انرژی ذخیره خواهد شد. میزان اثربخشی یک سیستم به اندازه و عملکرد آن و قدرت تحمل چیلر یا بویلر در مقابل جریان آب متغیر بستگی دارد.

مهم: باید به حداقل میزان جریان آب که از طریق چیلر و یا بویلر به پمپ می‌رسد، توجه داشته باشید. از مشاوره کارشناسان متخصص در این زمینه استفاده کنید.

جایگزینی و ارتقا پمپ‌ها

قبل از این‌که پمپ‌ها جایگزین یا به‌روز‌رسانی شوند، مسائل زیر را در نظر بگیرید:

  • می‌توان از طریق گزینه‌هایی مانند تبدیل پمپاژ حجم ثابت به سیستم‌های پمپاژ حجم متغیر سبب بهبود بهره‌وری انرژی شد. در صورت نصب دریچه‌های اتوماتیک متصل به چرخه آب برای سیستم‌های تاسیسات ساختمان، توصیه می‌شود در صورتی که دستگاه در حال کار نیست، دریچه‌ها به طور خودکار خاموش شوند. پمپ آب کندانسور می‌تواند از طریق VSD کنترل شود تا مصرف انرژی آن کاهش یابد.
  • اطمینان حاصل کنید که مسائل فوق در دستورالعمل‌های تولید‌کنندگان ذکر شده باشد. تجهیزات نصب شده باید مستلزم این الزامات باشند و رابط‌های کنترل لازم را در اختیار داشته باشند. همواره باید فشار سیستم‌های تاسیسات ساختمان را بررسی کرد، فشار زیاد سبب افزایش مصرف انرژی سیستم‌های پایه ساختمان می‌شود.
  • هزینه‌های انرژی مربوط به استفاده مجدد از موتورهای الکتریکی خراب از هزینه خرید یک دستگاه جدید بیش‌تر است. به منظور اطمینان از بهره‌وری انرژی پمپ‌ها و موتورهای جایگزین، عقد قرارداد تعمیر و نگهداری توصیه می‌شود. تعویض پمپ‌های موجود به حل مشکلاتی مانند کاهش جریان آب که منجر به مصرف انرژی بیش‌تر می شود، کمک می‌کند.  
  • منبع: انرژی کلینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *